Uvěřitelné i neuvěřitelné kuriozity z historie především o létání…

Z historie

Britský steward zakládá leteckou společnost pro homosexuály

(ČTK, 13.1.2000)

Britský steward zakládá leteckou společnost pro homosexuály LONDÝN 13. ledna (ČTK) – S cílem zajistit také homosexuálním klientům „naprostou pohodu“ při letecké dopravě, rozhodl se 34letý bývalý britský steward Martin Langham založit vlastní leteckou společnost s názvem Freedom Airways. Pro svůj projekt chce Langham pronajmout na leasing čtyři letadla typu Boeing-757 a jeden obří Boeing-767, uvádí agentura AFP. Letadla společnosti mají startovat z londýnského letiště Luton a rovněž z Manchesteru, k cílovým destinacím mají patřit nejpřitažlivější turistická centra na světě, počínaje Los Angeles přes Thajsko, Floridu až po Kanárské ostrovy. Jako podnět pro založení vlastních aerolinek se Langhamovi stala jeho vlastní nedávná příhoda: při zpátečním letu z Bali s běžnou leteckou společností usnul na rameni svého přítele a byl pak členem posádky vyzván, aby „tak intimního chování“ okamžitě zanechal. Obdobně se podle jeho informací chová k homosexuálním cestujícím i většina ostatních aerolinií. Tím ale tyto společnosti ponechávají „podnikatelský prostor pro jiný přístup k cestujícím“, míní Langham. Britské cestovní kanceláře údajně již však v poslední době mění dosavadní přístup a snaží se zaujmout „k homosexuálům přátelský“ postoj. Langham uvedl, že s jeho zakládanou leteckou společností již projevilo ochotu spolupracovat 23 britských cestovních kanceláří.


Na lince z Kodaně do Prahy poprvé letěla výhradně ženská posádka
(ČTK, 13.6.1999)

Na lince Skandinávských aerolinií (SAS) z Kodaně do Prahy dnes večer poprvé letěla výhradně dámská posádka. Na palubě letounu Fokker 50 pro pět desítek cestujících se vedle běžného občerstvení proto mimořádně podávalo šampaňské a sladkosti a pilotní kabina byla otevřena návštěvám. „Čistě ženské posádky budou častější a častější,“ řekla ČTK ve výšce 6000 metrů kapitánka Janette Larsenová. Společnost SAS má podle ní na dva tisíce pilotů a ze dvou set pilotů létajících na tomto typu letadel zatím deset žen. Larsenová posadila letoun hodinu a půl před půlnocí na přistávací ploše ruzyňského letiště po 100 minutách letu zcela bezpečně. Téměř hodinové zpoždění, které pravidelná večerní linka u Kodaně do Prahy dnes měla, bylo podle kapitánky zaviněno technickými příčinami a s premiérou ženské posádky nemělo nic společného.


Napadení krokodýlem komunikovali se záchranáři nápisem v písku
(ČTK, 19.8.1999)
CANBERRA

Australská záchranářská letecká hlídka ve středu pomohla muži napadenému krokodýlem díky nápisu “krokodýlí útok”, který do písku napsali společníci oběti. Pětačtyřicetiletý muž z Canberry jel na ostrově Macarthur, vzdáleném asi 2800 kilometrů od Brisbane, na kajaku v doprovodu dalších dvou kajakářů, když ho náhle napadl krokodýl. Společníci oběti vyslali nouzový signál, který zachytila australská námořní záchranná služba. Vyslala do oblasti letadlo, jehož posádka spatřila na jednom z ostrovů velký nápis a tři kajakáře. Zraněný muž byl odvezen vrtulníkem do nemocnice a jeho zdravotní stav je podle lékařů uspokojující. Muž, jehož jméno zdroje neuvedly, byl zraněn především na nohou. Byl také velmi vyčerpaný a potřeboval spánek a klid.


Itálie: v dopravním letadle objevena mrtvola kubánského uprchlíka
(ČTK, 19.9.1999)
MALPENSA (Itálie)

Mrtvolu kubánského uprchlíka objevili dnes zaměstnanci milánského letiště Malpensa, když prováděli nezbytnou předletovou kontrolu dopravního letadla Boeing 767. Jak informovala agentura ANSA, tělo bylo nalezeno v prostoru jednoho výsuvného kola. Tělo kubánského uprchlíka bylo objeveno krátce po návratu stroje z egyptského lázeňského střediska Šarm aš-Šajchu, na Kubě bylo letadlo zhruba před týdnem. Podle dokumentů, které u sebe nešťastník měl, policisté zjistili, že jde o 47letého Roberta Garcíu Quintu z města Santiago de Cuba. García byl oblečen jako příslušník letištního personálu. Letadlo, které si pronajala italská letecká společnost Eurofly, bylo po návratu z Havany 10. září nasazeno ještě na čtyřech letech: dvakrát letělo do Egypta, jednou do Mexika a jednou do Dominikánské republiky. Nikdo přitom netušil, že v prostoru pro kola cestuje i mrtvola kubánského uprchlíka.

Kuriozity

Za kouření v letadle na tři měsíce do vězení
(ČTK, 14.1.1999)

Tři neukáznění cestující, kteří navzdory zákazu kouřili v letadle společnosti Kenya Airways, letícím na mezinárodní trase Lagos-Nairobi, odsoudil ve středu k nepodmíněnému trestu tří měsíců ve vězení magistrátní soud v keňské metropoli. Oznámil to dnes jeho mluvčí. „Šlo o velice vážné porušení předpisů, které navíc obtěžovalo spolucestující. Pachatelé se tohoto skutku dopustili přes varování kapitána letadla a navíc mohli ohrozit nevinné lidi,“ uvedl soudce v odůvodnění tvrdého rozsudku. „Svým dětinsky hloupým chováním mohli v případě požáru ohrozit cestující i posádku,“ dodal soudce Peter Mugo. Odsouzení se ještě mohou proti rozsudku odvolat v zákonné 14denní lhůtě.


Zábavní video o tom co dělají piloti ve volném čase
(19.8.2008)


Ukrajinský výrobce letadel Antonov používá k testům mrtvá kuřata
(ČTK, 15.9.1999)

Mrtvých kuřat používá při kolizních testech ukrajinský výrobce letadel společnost Antonov. Této pro veřejnost nezvyklé praxe si ve svém dnešním vydání všímá ukrajinský list Fakty. Společnost Antonov testuje nové modely letounů ostřelováním jejich trupu a okének mrtvými kuřaty, odpalovanými ze speciálního děla. Kuřata jsou vybírána na farmách nebo nakupována na zemědělských trzích a před testem jsou usmrcena, informoval šéf testovacího střediska Oskar Šechtman. Proti testovanému stroji jsou vypáleni rychlostí až 700 kilometrů za hodinu naráz tři až čtyři opeřenci Podle Šechtmana jsou tyto testy neocenitelné při projektování a konstrukci speciálního typu okenních skel pro letouny typu Antonov, která chrání před nehodami způsobenými ptáky. „U našich modelů je to standardní testovací postup,“ prohlásil pro agenturu DPA šéf marketingu společnosti Antonov Olexandr Kiva. Podle jeho slov používají všichni výrobci letadel ve světě obdobných testovacích postupů, jež mají chránit letouny před kolizemi s ptáky. Ve 43 zemí světa létá na 13.000 nejrůznějších modelů letadel typu Antonov


Jubileum letectví chce NASA uvítat nepilotovaným letem k Marsu
(ČTK, 2.2.1999)

Vysláním nepilotovaného letounu k Marsu v roce 2003 hodlá americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) oslavit 100.výročí letu motorovým strojem, který průkopníci tohoto létání v USA bratři Wrightové podnikli roku 1903. Rozpočet na neobvyklý projekt činí kolem 50 miliónů amerických dolarů. Jak dnes potvrdili ve Washingtonu představitelé NASA, letadlo bez pilota by mohlo být “zabaleno” v kontejneru, který na cestu k Marsu vynese francouzská raketa Ariane. Tepelně izolován by měl letoun vletět do atmosféry “rudé planety”, opustit svou schránku a pak zřejmě za pomoci motoru dosednout na povrch na Marsu. Bude to také poprvé, co na planetě, které se již dotkly vesmírné sondy, přistane letadlo. Projekt ještě musí schválit Kongres USA. NASA na pondělní tiskové konferenci již předvedla animovaný snímek ukazující, jak se nepilotovaný letoun snáší na písčitý povrch Marsu. Většina technických detailů letounu i jeho design však ve skutečnosti ještě nejsou stanoveny, konstatoval ředitel NASA Daniel Goldin. Bratři Orville a Wilbur Wrightovi podnikli 17.prosince 1903 v Kitty Hawk ve státě Severní Karolína první krátké lety – 60 až 200 metrů – na vlastnoručně vyrobeném dvouplošníku Flyer.

Zábavná videa

Osmi letadly přicestoval saúdský král na dovolenou do Španělska
(ČTK, 18.7.1999)

Poprvé po 12 letech stráví saúdskoarabský král Fahd svou letní dovolenou opět ve španělském letovisku Costa del Sol. V noci na dnešek přiletěl 78letý monarcha za přísných bezpečnostních opatření na letiště v Malaze, oznámil španělský rozhlas. K přepravě velké suity svých rodinných příslušníků, spolupracovníků a sloužících přitom král potřeboval osm letadel. Ta přistávala jedno po druhém na letišti, kde už čekala stovka luxusních limuzín a sanitní vůz. Pro ubytování královy družiny bylo rezervováno 200 pokojů v nejlepších hotelích, objednáno byl i stejný počet mobilních telefonů. Král sám a členové jeho rodiny budou ale o dovolené sídlit v paláci postaveném na pahorcích nad městem Marbella. V palácovém areálu na takzvané „Zlaté míli“ budou mít k dispozici nejen bazén, ale i mešitu a vlastní přistávací dráhu pro vrtulník. Podle zpráv z Rijádu se chce saúdský monarcha s podlomeným zdravím ve Španělsku podrobit také některým lékařským vyšetřením. V pohotovosti je údajně několik nemocnic. Nemocnici v Marbelle daroval král Fahd před dvěma lety jeden milión dolarů. Saúdskému králi, který už pět let neopustil svou zemi, byla přednedávnem odstraněna krevní sraženina z levého oka. Operace proběhla podle sdělení z Rijádu úspěšně. Minulý rok byl král, který je diabetik, několikrát hospitalizován a musel se podrobit operaci žlučníku. V roce 1995 utrpěl král Fahd záchvat mrtvice.


Letečtí dopravci: obézní musí zaplatit tolik míst, kolik obsadí

(ČTK, 13.8.1999)

Po nedávných problémech, se kterými se setkala francouzská společnost Air France u korpulentního cestujícího Jeana-Paula Touzého na lince Paříž-Peking, dnes letecké společnosti vyjádřily odhodlanost uplatňovat tvrdý zákon pro obézní účastníky letecké dopravy: každý cestující musí zaplatit počet míst, kolik jich obsazuje. Mezinárodní šachový rozhodčí Touzé, který váží 170 kilogramů, ve čtvrtek sdělil médiím, že podal žalobu proti Air France pro „diskriminaci“. Té se podle něj společnost dopustila tím, že ho odmítla vzít do Pekingu, pokud nezaplatí dvě místa. Letenku na ženské šachové mistrovství světa v Číně si koupil v červenci a obstrukce na letišti označil za „jasný rasismus“. Air France se hájí tím, že mezinárodní pravidla letecké dopravy počítají s tím, že každý cestující platí všechna místa, která obsazuje. Touzému však vyšla vstříc tím, že ho nechala odletět na dvou místech po zaplacení jen 1,5 místa. Mezinárodní letecká asociace IATA, která sdružuje 265 velkých společností, dnes prohlásila, že plně podporuje postoj Air France. „Jde o obchodní otázku a také o otázku práv ostatních cestujících. Kdyby letadlo bylo plné, nebylo by možné vyložit někoho, kdo si koupil letenku, s odůvodněním, že jiný cestující zabírá moc místa,“ řekl mluvčí ženevského sídla IATA. Kupovat dvě letenky nutí obézní osoby, které obsazují dvě místa, také hlavní konkurenti Air France – letecké společnosti British Airways (Británie) a Lufthansa (Německo). Stejně tak je tomu u amerických leteckých přepravců. „Ve Spojených státech je problém obezity běžnější a dotyční lidé si zpravidla z vlastní iniciativy kupují dvě letenky,“ řekl mluvčí společnosti The United Airlines. Společnosti argumentují také bezpečností, protože velitelé posádek nemají podle pravidel IATA teoreticky právo vzlétnout, pokud nejsou všichni cestující připoutáni. Je přitom téměř nemožné, aby si 170kilogramový člověk zapnul bezpečnostní pás v běžném letadlovém křesle. Přístup pohoršil předsedkyni společnosti Allegro Fortissimo, která hájí zájmy tlustých lidí. „Obezita je trápení. Je jich ve Francii 3,5 miliónu. Nebylo by snad složité rezervovat jim v letadlech jedno nebo dvě místa,“ řekla předsedkyně Suzy Vergezová. V počátcích pravidelné letecké osobní dopravy ve 20. a 30. letech se cestující před každým letem vážili, aby se pro každou cestu mohlo vypočítat potřebné množství paliva a aerodynamické podmínky letu. To již dávno neplatí. Sporem při odbavování na letištích mohou být také duševně postižené osoby. Červencové rozhodnutí hlavního pilota letadla Air France nevzít na palubu mentálně postiženého, dokud nepředloží příslušné lékařské potvrzení, vyvolalo dokonce intervenci francouzské ministryně práce a sociálních věcí Martiny Aubryové. Ukázalo se, že pilot jednal v duchu předpisů, které mu umožňují požadovat u mentálně postižených osob zvláštní lékařské potvrzení o jejich způsobilosti letět. Vedení Air France však připustilo, že v této otázce bude vhodné vypracovat nové „pružnější“ předpisy.